Şişme Bot Almadan Önce Merak Ettikleriniz ve Bilmeniz Gerekenler...
Şişme (inflatable) Botlar
Balıkçılık, Avcılık, Denizcilik gibi birçok hobi’ye önemli
ekonomik ve fonksiyonel katkılar sağlayan şişme botlar hakkında
bilinmesi gereken önemli detayları bilginize sunmak istedik…
Güvenlik: Şişme botlar,
yumuşak ve esnek yapıları sayesinde teknik kullanım detaylarında
belirtilen sınırlar aşılmadıkça hertürlü hava koşullarında son derece
güvenlidir.
Ağırlık: Şişme botlar,
muadili boyutlardaki ahşap ve fiber teknelere oranla çok daha
hafifdirler. Benzer ölçülere sahip bir şişme bot 50kg ağırlığa sahipken
fiber bir teknenin ağırlığı 150kg olabilmektedir. Şişme botlar düşük
ağırlıklarının yanı sıra katlanabilir özellikleri ile taşınabilme
konusunda diğer teknelerden üstündürler. Şişme bot’lar hafif ve
fonksiyonel yapıları ile yakıt ve güç ekononomisi sağlarlar. 3.60mt
boy’a sahip bir şişme bot’un maksimum performansı için 10HP güce sahip
benzinli motor yeterli olurken aynı boydaki fiber veya ahşap tekne için
mininum 25HP güce sahip bir motor gerekecektir.
Bakım/Onarım: Şişme
bot’ların bakım ve onarımları çeşitli aksesuar ve yedek parça yardımı
ile çok düşük maliyetler ile kullanıcı tarafından yapılabilmektedir.
Muadili ahşap ve fiber teknelere ise sadece yetkili ve
uzman kişiler tarafından önemli maliyetler ile bakım/onarım yapılabilmektedir.
Fiyat: Şişme botlar benzer boyutlardaki bir fiber ve ahşap tekneden %50-60 daha ucuzdur. Ayrıca, satın
alınmasından sonra kullanım maliyetleri ve vergi, harç gibi yasal giderleri çok düşüktür.
Tarihçe…
Şişme botlar, ülkemiz pazarında 80’li yıllarda Fransız Zodiac
firmasının ürünleri ile yeralmaya başlamasına rağmen dünya’da üretim
tarihleri çok eskiye dayanmaktadır.
1840 Tarihli Peter Hackett Tasarımı Şişme Botlar
|
1840 yılında İngiliz Peter Hackett, lastik emdirilmiş kumaştan
ürettiği botları geliştirdi. Takip eden yıllarda bir çok girişimci
kumaş ve lastiğin türevlerini kullanarak farklı model ve boylarını
ürettiler. 1866 yılına gelindiğinde, bugünkü modern tasarımı andıran
biçimde üç farklı tüp’ün bir araya getirildiği şişme bot kullanan 3
kişilik bir ekip tarihin bot ile yapılan ilk okyanus ötesi yolculuğunu
gerçekleştirerek Atlantik okyanusu’nu şişme bot ile geçtiler. Bu
yolculuğun başarısı şişme botların ticari değer kazanmasını ve Amerikan
GOODYEAR, İngiliz HANCOOK gibi büyük şirketlerin Atlantik geçişini
gerçekleştiren ekibin yolculuk sırasında edindiği deneyimlerden
faydalanarak konfor ve güvenliği arttırılmış şişme bot üretme kararı
almalarını sağladı.
1900 yılında Vulkanize kauçuk’un icat edilmesi ile kauçuk
malzeme şişme bot üretiminde ön plana çıktı, 1919 yılına kadar kauçuk
esaslı ve kürek tahrikli şişme botlar sivil ve askeri amaçlar için
üretilmeye devam etti.
|
1855 Yılı Üretimi Şişme Botlar
|
1919 yılında İngiliz RFD Zeplin üretim firmasının kurucusu
Reginard Foster Dagnall Zeplin üretiminde kullanılan sentetik esaslı
kumaş ile ürettiği şişme bot tasarımını Thames nehri’nde başarı ile
deneyerek savunma bakanlığı için sentetik esaslı kumaştan askeri amaçlı
bot üretimine başladı.
1939 yılına gelindiğinde Fransız Zodiac firması, bugünkü
modern tasarım şişme botların ilk örneği olan polyester kumaş ile
ürettiği ilk şişme bot modelini piyasaya sundu. Takip eden yıllarda
ikinci dünya savaşının başlaması ve artan askeri talepler firmaların
üretimlerini askeri endüstri’ye kaydırmasına neden oldu. Şişme bot
üretim ve teknolojisi 70’ li yılların başına kadar önemli bir
değişikliğe uğramadan devam etti. 70’li yılların başında kürek tahrikli
botların yanı sıra benzinli motorlar şişme botlar ile entegre edildi. Bu
entegrasyon şişme bot üretim ve teknolojisinde çığır açtı.
|
1971 Üretimi Zodiac Şişme Bot
Gelişen teknoloji ve Denizcilik mühendisliği birçok firmanın
farklı marka ve imalat detayları kullanarak şişme bot üretimine
başlaması sonucunu doğurdu. Günümüze gelindiğinde şişme bot üretiminde
kalite,konfor ve güvenlik standartları ISO 6185 sertifikası ile
belirlenmiş, bu sertifikaya sahip firmalar CE kalite standartlarını
dikkate alarak birbirlerine yakın kalitede üretim yapar hale
gelmişlerdir. Tüketici tercihlerini renk, aksesuar ve fiyat avantajları
belirler olmuştur.
Teknik Detaylar…
Hafif, kolay kurulabilir ve taşınabilir yapısı, kolay bakımı,
barınak ve muhafaza problemi olmaması şişme botları diğer deniz
araçlarına oran ile öne çıkarmaktadır. Hava basılarak şişirelebilen ve
basılan havanın tahliye edilerek katlanabilen hava odacıkları üzerine
inşa edilen şişme botların üretim detaylarını birlikte inceleyelim.
Şişme botların iskeleti, botun türü ve boyuna göre değişen 3, 4
ve 5 adet hava tüpünden ve V biçimli şişirelebilir alt omurga’dan
oluşmaktadır. (satın aldığınız şişme botun kıç aynasında bulunan metal
etiket’te hava tüpü adedi belirtilmiştir) birbirinden bağımsız olan bu
hava tüpleri ve omurga, farklı hava tapaları aracılığı ile şişirilmekte
ve tahliye edilmektedirler. Şişme botların en önemli birimi olan hava
tüpleri aynı zamanda kullanım güvenliğinin en önemli unsurudur. 3 hava
tüpüne sahip bir şişme bot, 2 tüpün delinerek havasının boşalması
durumunda dahi tek tüp ile işlevine devam edebilecek kullanıcıyı güvenle
çıkış noktasına geri götürebilecek yapıda tasarlanmıştır.
|
|
Hava tüplerine hava basılırken sıralama 1.tüpten 3. veya
5.tüpe ve omurgaya, katlamak için havayı tahliye ederken omurgadan
başlayarak 5.veya 3.tüpten 1.tüpe doğru olmalıdır. Hava tüpü gibi
şişirilebilir yapıda olan V omurga bota yüzme kararlılığı, hakimiyet ve
dalga mukavemeti sağlayacaktır. Tercihinizi yaparken satın alacağınız
botun omurgalı olmasına dikkat ediniz. Omurga, özellikle kötü havalarda
güvenliğinize önemli katkılar sağlayacaktır.
|
Hava tüplerinden sonra Şişme botların
iskeletini oluşturan yapıların bir diğeride taban yapısıdır. Tüketicinin
ihtiyaç ve kullanım kriterlerine göre seçebileceği, birbirlerine göre
farklı avantajlar içeren Aluminyum, Ağaç, Şişme ve Izgara taban tipleri
mevcuttur. Örneğin, Izgara taban kullanılan bir bot diğerlerine oranla
daha hafif ve daha ucuz olmasına rağmen, bot zeminini aşındırıcı
etmenlere karşı dayanıksız ve daha kısa ömürlü olacaktır.
Şişme Taban Ahşap Taban Alüminyum Taban Izgara Taban
Şişme Taban:
Elastik polyester ipliklerin sıkıştırılarak bir araya getirildiği
sentetik kumaştan üretilen bu taban tipi basınçlı hava basıldığında bot
zeminini en ufak boşluk bırakmadan kaplayarak kullanıcıya engelsiz bir
işlev alanı sağlar. Bot tüplerine hava basıldıktan sonrada uygulanabilen
şişme tabanlar, hava basınç ayarı ile ağaç taban gibi sert, mat gibi
yumuşak bir bot zemini sağlamak mümkündür. Kullanım sonrası rulo
yapılarak son derece kolay muhafaza edilebilen şişme tabanlar bakım
gerektirmeyen dayanıklı yapıları ve hafiflikleri ile ön plana
çıkmaktadır.
Ahşap Taban:
Ekonomik ve kullanımı kolay, kalite fiyat orantısı açısından
balıkçılık ve avcılık en ideal seçimdir. Yekpare sert yapısı botun yüzme
kararlılığına önemli katkılar sağlar. Kenarları aluminyum kaplama ile
güçlendirilen katlanabilir ahşap tabanlar diğer taban tiplerine göre
daha ağırdırlar.
Aluminyum Taban:
Olağanüstü dayanıklılık, kolay bakım, hızlı montaj ve demontaj,
hafiflik gibi üstün özellikleri ile şişme botlar için favori taban
tipidir. Korozyona karşı kimyasal koruma (Anodized) işlemine tabi
tutulmuş aluminyumdan üretilen taban, özellikle deniz suyu’nun
aşındırıcı etkilerine karşı mükemmel direnç sağlar. Bu avantajların
yanında bot fiyatına etki eden en pahalı taban tipidir.
Izgara Taban:
Kolay Montaj/Demontaj özelliği,ucuz fiyatı ve hafifliği ile ön
plana çıkan ızgara tabanlar diğer taban tiplerine göre özellikle deniz
suyuna karşı daha dayanıksızdır. Botlarını tatlı suda kullanacak
tüketiciler için uygundurlar.
Ayna:
Şişme botun üst, omurga ve taban yapısının birleşerek bütünün
ortaya çıktığı motor ve diğer aksesuarların montajının yapıldığı sert
arka bölümdür.
Botun seri numarası, hizmet sınıfı,
ağırlık ve kapasite bilgilerinin yer aldığı metal etiket ve motor
takıldığı aparat bu bölümde yer alır. Şişme Bot aynaları kısa ve uzun
olmak üzere iki farklı tipde üretilirler. Şişme bot ile birlikte
benzinli motor satın alınacak ve bota montajı yapılacak ise şişme bot
aynasının motorun montajına uygun olmasına dikkat edilmelidir. Şişme
bota montajı yapılacak olan motorun kısa şaft’lı olması durumunda kısa
aynalı bot, uzun şaft motor tercih edilmesi halinde uzun aynalı bot
tercih edilmelidir. Ayna ve motor şaftında çelişen bir durum söz konusu
olur ise motor montajı sağlıklı olmayacak ve istenilen performans elde
edilemeyecektir. Şişme bot aynaları elektrikli motor kulanımı içinde
uygundur. Elektrikli motor tercih edecek tüketiciler için her iki ayna
tipi elektrikli motor montajı için uygundur.
Kumaş
Şişme
botun tüm üst yapısı tüm aşındırıcı etkiler karşı son derece dayanıklı PVC kaplı
5 katmanlı Decitex kumaşından
üretilmektedir. (Decitex kumaş
hakkında detaylı bilgi için http://en.wikipedia.org/wiki/Units
of_textile_measurement) Kullanım amacına göre 900, 1000, 1100, 1200, ve
1400 denye kalınlıklarında farklı renklerde kumaşlardan üretilen şişme botlar, Decitex kumaşın,
poliüretan yapıştırıcı, soğuk kaynak, el ile yapılan dört katmanlı takviyeli
dikiş ile işlenmesi sonucu kullanıma hazır hale gelmektedir. Satın aldığınız
botun ayna kısmında yer alan metal etikette kumaş kalınlığı belirtilmiştir. Kumaş
kalınlığı şişme botun hizmet sınıfına ve fiyatına etki eden önemli bir
etkendir. Avcılık ve balıkçılık amaçlı kullanılacak bir şişme botun kumaş
kalınlığı için 1100 denye yeterli iken arama kurtarma veya ticari amaç ile kullanılacak şişme botların kumaş kalınlığı min.1400
denye olmalıdır.
1100 denye Decitex kumaşın teknik detayları:
Ağırlık: 1350gr/m2 +-50gr
Genleşme Direnci: 400X380kg/5cm +-25
Yırtılma Direnci: 35X25kg/5cm +-5
Yapışma Direnci: 20X17kg/5cm +-2
Isı Direnci: -40°C ∞ +70°C
Boyutsal Kararlılık: <1% 24h at +70°C
Renk koruma: >5 (DIN54004)
İplik düzeni: <1%
|
Metal Etiket
|
Şişme botların iç ayna kısmında bulunan metal etiketler satın
aldığınız botun kimlik bilgilerini ve kullanım detaylarını içeren önemli
bilgiler ihtiva etmektedir. Bir anlamda bot ruhsatı olarak kabul
edebileceğimiz bu etiket botu kullanırken tüketiciye rehberlik
edecektir. Etiket üzerinde belirtilen bilgilerin detaylarını
inceleyelim..
Kalite Sertifikaları: üretici firmanın imalat aşamasında hangi
kalite standartlarına uyduğunu gösteren işarettir. Bu kalite
standartları metal etiket üzerinde logoları ile yer alır. Şişme bot
üretimi için temel kalite standart’ı ISO 6185 dir. Şişme bot satın
almadan önce etiketinde bu kalite standart’ına ait logonun bulunmasına
özen gösteriniz.
ISO 6185 standartlarının yanı sıra CE ve TÜV gibi uluslar
arası kabul gören kalite belgeleride mevcut’dur. Bir şişme botun birden
fazla kalite belgesine sahip olması
kalite açısında bir sorun yaşamayacağınız anlamına gelir.
|
Dizayn Sınıfı: (Design Category)
Şişme botun hizmet sınıfını ve üretim amacını belirleyen ve etiket üzerinde A,B,C veya D harfleri ile belirtilen koda verilen isimdir. Şişme botlar farklı amaçlar için farklı üretim materyalleri ile imal edilirler. Metal etiketlerdeki bu kod’lara ait detaylar aşağıdaki tabloda izah edilmiştir.
Seri numarası: (Serial number)
Şişme bot satın alırken fatura üzerinde belirtilecek olan botun seri numarasıdır. Olası resmi işlemlerde bu numara dikkate alınacaktır.
Şişme botun hizmet sınıfını ve üretim amacını belirleyen ve etiket üzerinde A,B,C veya D harfleri ile belirtilen koda verilen isimdir. Şişme botlar farklı amaçlar için farklı üretim materyalleri ile imal edilirler. Metal etiketlerdeki bu kod’lara ait detaylar aşağıdaki tabloda izah edilmiştir.
Dizayn Sınıfı
Kodu
|
Hizmet
Alanı
|
Rüzgar
Kuvveti&Dalga Direnci
|
A
|
Okyanus
|
8 Bafor üzeri rüzgar ve 4mt dalga yüksekliği aşan
sularda
|
B
|
Açık deniz
|
8 Bafor rüzgar ve 4mt dalga yüksekliğine kadar
sularda
|
C
|
Kıyıda&Kıyıya yakın
|
6 Bafor rüzgar ve 2mt dalga yüksekliğine kadar
sularda
|
D
|
Korunaklı iç sularda
|
4 Bafor rüzgar ve 0.5mt dalga yüksekliğine kadar
sularda
|
Seri numarası: (Serial number)
Şişme bot satın alırken fatura üzerinde belirtilecek olan botun seri numarasıdır. Olası resmi işlemlerde bu numara dikkate alınacaktır.
|
Maksimum Yüklü Ağırlık:
Satın aldığınız botun motor dahil taşıyabileceği maksimum ağırlığı belirtir.
|
|
Maksimum Motor Gücü:
Botunuza takabileceğiniz maksimum motor gücünü belirtir
|
|
Maksimum Hava Basıncı:
Botunuzu şişirirken uygulacağınız maksimum hava basıncını belirtir
|
Son olarak, metal etiketin en alt kısmında satın aldığınız şişme
botun hangi ülkede üretildiğini gösteren ibareyi görebilirsiniz.
Aksesuarlar:
Tüp, Taban ve Kumaşın yanı sıra şişme botun kullanım
işlevselliğini tamamlayan birçok standart aksesuar ilave edilmiştir.
Şişme bot ile birlikte ücretsiz alınan taşıma çantası, hava pompası ve
tamir kiti’nin yanı sıra Bazı markalar standart aksesuarların yanında
ekstra oturma paneli, oturma paneli altı alet çantası, ön saklama
çantası gibi aksesuarları ücretsiz sunmaktadırlar
Şişme botlar fonksiyonel yapıları gereği, standart ve ücretsiz
aksesuarların yanı sıra kullanıcın ihtiyaçları doğrultusunda satın
alarak kolaylıkla uygulayabileceği tente, taşıma ekipmanları gibi birçok
ek aksesuarın kullanımına uygundur. http://www.sportcity.com.tr/Sisme-Bot-Ekipmanlari,LA_271-2.html#labels=271-2
Adresinden tüm şişme botlar için uygun aksesuarları inceleyebilir ve satın alabilirsiniz.
Motor Seçimi:
Standart olarak kürek tahrikli satılmakta olan Şişme botlar,
maksimum performans için Motor ile entegre edilmelidir. Boy/Güç
orantısına göre seçimi yapılan motorlar, kullanıcı tarafından Şişme
botun kıç aynasına kolaylıkla monte edilebilirler.
Benzinli Motorlar:
2.3 Beygir gücü’nden 150 Beygir gücü’ne kadar geniş bir yelpazede ve birçok farklı marka ile kısa ve uzun şaflı modelleri üretilen Benzin motorları şişme botlar için en uygun güç kaynağıdır. Seçiminizi yaparken aşağıdaki Boy/Güç cetvelini dikkate almanızı öneririz.
Bot Boyu
|
Bot
Ağırlığı
|
Taşıma
Kapasitesi
|
Max.Yüklü
Ağırlık
|
Max. Motor
Gücü
|
2.30mt
|
35kg
|
3 kişi
|
350kg
|
4HP
|
2.70mt
|
45kg
|
3 kişi
|
480kg
|
8HP
|
3.00mt
|
53kg
|
4 kişi
|
530kg
|
10HP
|
3.30mt
|
59kg
|
5 kişi
|
650kg
|
15HP
|
3.60mt
|
72kg
|
6 kişi
|
720kg
|
20HP
|
3.90mt
|
78kg
|
8 kişi
|
810kg
|
25HP
|
4.20mt
|
105kg
|
10 kişi
|
1100kg
|
30HP
|
Tablodaki örnek değerler ahşap tabanlı botlar içindir. Farklı özgül taban ağırlıkları değerleri değiştirebilir.
Benzinli Motorlarda Trim Ayarı:
Şişme bot/Motor entegrasyonundan maksimum verim alınması ve seyir güvenliği için motor şaft’ının bot aynasına bağlantı açısının (Trim Ayarı) doğru yapılması şarttır. Motorun kıç aynasına şaft suya dik gelecek biçimde ayarlanmalıdır.
|
Trim Açısı Düşük
Trim açısının düşük olması, botun baş kısmının suya daha fazla dalmasına, önden alınacak dalganın botun içerisine
girmesine, yüksek yakıt sarfiyatına, sarsıntılı seyir’e ve performans kaybına neden olur.
|
|
|
Trim Açısı Yüksek
Trim açısının yüksek olması botun kıç kısmının suya fazla
dalmasına, botun su üzerinde zıplamasına, sert havada rüzgarda botun
havalanarak alabora olmasına ve seyir konforuna engel olur.
|
|
|
Doğru Trim Açısı
Doğru yapılan Trim açısı, maksimum Motor/Bot performansının yanı sıra yakıt tasarrufu ve seyir güvenliği sağlayacaktır.
|
Elektrikli Motorlar:
Akü beslemeli 12V ve 24V gerilim ile çalışan Elektrikli motorlar
sağladıkları 28Lbs ile 55Lbs arasında itme gücü,tak çalıştır tarzı kolay
kurulum ve bakım gerektirmeyen yapıları ile iç sularda ve göllerde
benzinli motorlara sessiz ve ekonomik alternatif oldular. (Elektrikli
motorlar hakkında detaylar için http://www.sportcity.com.tr/Akulu-Motor,LA_215-2.html#labels=215-2
link’ini ziyaret edebilirsiniz.) Tatlı su kullanımı için daha uygun
olan Elektrikli motorlar ayrıca, açık deniz balıkçılığında sırtı seyir
ve manevra motoru olarak kullanılmak üzere benzinli motorun yanında
yedek motor olarak bot’a bağlanabilirler.
Denge:
Doğru denge kontrolü yapılmayan botlar seyir esnasında özellikle
sert havalarda önemli güvenlik sorunlarına yol açmaktadır. Tek sürücülü
ve ağırlık dağılımı doğru yapılmayan bot seyirlerinde motor ve sürücü
ağırlığı arka bölümde toplanacak ve botun seyir dengesinin bozulmasına
neden olacaktır.
Yanlış Ağırlık Dağılımı
Doğru
Ağırlık Dağılımı
Tek sürücülü seyirlerde, Motor kontrol kolunu uzatarak mümküm
olduğunca botun ortasına oturmak veya ön bölüme yükü dengeleyecek bir
ağırlık koymak seyir güvenliğini arttıracaktır. Toplu seyirlerde ise
ağırlığı bot sathına eşit yaymak maksimum güvenlik ve seyir konforu
sağlayacaktır.
Demirleme (Ankraj):
Şişme botlar’da demirleme işlemi, ahşap ve fiber teknelerde
yapıldığı gibidir. Standart teknelerden tek farkı şişme botların yumuşak
yapıları gereği, keskin kenarlara sahip metal çapaların vereceği
zararlara açık olmalarıdır.
Demirleme işlemi için şişme botlar’a özel üretilmiş çapalar
kullanılmalı veya standart çapalar kumaş, sünger gibi yumuşak malzemeler
ile kaplanarak bot’a zarar vermeleri önlenmelidir. Şişme bot için
kullanılacak minimum çapa ağırlığı 3.0mt boy’a kadar olan botlar için
bot ağırlığın %5’i, 3.0mt’den fazla boy’a sahip botlar için ise bot
ağırlığının %3’üne denk gelen ağırlıkda olmalıdır. (örnek: 3.0mt Ahşap
taban Şişme bot 53kg, %5= 2.65kg çapa ağırlığı)
Tamir ve Bakım:
Şişme botlar, düşük bakım kolaylığı sunmalarına rağmen kullanım
sıklığı ile orantılı tamir ve bakıma ihtiyaç duyarlar. Tuzlu su
kullanımı sonrası bot’u tatlı su ile yıkamak ve şayet havası tahliye
edilerek katlanacak ise kurumasını beklemek kullanım ömrünü uzatacaktır.
Bot’ta meydana gelebilen 0 – 30mm arasındaki ufak yırtılma ve
delinmeler bot ile birlikte verilen tamir kiti ile kullanıcı tarafından
kolaylıkla tamir edilebilir.
Tamir İşlemi
|
|
Tamir işlemi esnasında bot’un havası tamamen boşaltılmış olması ve
direk güneş ışığına maruz kalınmayan bir yerde yapılması çok önemlidir.
Yama işleminin ardından 24 saat sonra bot’unuzu tekrar
şişirebilirsiniz.
Bakım İşlemi:
Tuzlu su kullanımı sonrası bot’un tatlı su ile yıkanarak
kurutulması rutin uygulamalarda yeterli olsada, sezon sonlarında ve
bot’un katlanarak uzun süre kullanılmayacak olması durumunda muhafaza
öncesi detaylı bir bakım yapılması gereklidir. Detaylı bakım için;
- Bot şişik durumda iken su tahliye vanasını açarak ve taban döşemesini çıkararak zeminini, kenarlarını ve alt kısmını aşındırıcı kimyasallar içeren temizlik maddeleri kullanmadan tatlı su ile yıkayarak kurutunuz.
- Kuruduktan sonra şişme bot’lar için özel üretilmiş PH ve aşındırıcı değeri düşük kimyasal temizlik malzemeleri yardımı ile katran, boya gibi lekeleri bot yüzeyinden temizleyiniz.
- Kimyasal temizlik sonrası bot’unuzun havasını indirerek katlayabilir ve tekrar kullanana kadar güven ile muhafaza edebilirsiniz.
Şişme Botlar Hakkında Yasal Mevzuat:
Bu konudaki mevzuat sıksık değişsede güncel olan 2.5mt boy ve
üzerinde olan şişme botlar için liman kaydı yaptırılması yasal bir
zorunluluk. Satın aldıktan sonra bot’unuzun ve var ise benzinli
motorunuzun faturası ve satıcı firmadan talep edeceğiniz CE belgesi ile
en yakın liman başkanlığında kaydını ücretsiz yaptırabilirsiniz. Liman
kaydı yaptırılan bot’lar hertürlü vergiden muaftırlar. Kontrollerde,
liman kaydı yaptırılmayan bot’lar için 400TL ceza kesilmektedir. Liman
kaydı ve mevzuat ile ilgili detaylı ve güncel bilgileri http://www.denizcilik.gov.tr/dm/BK/soru_cevap.html adresinden öğrenebilirsiniz.
Bu bölümde yer alan bilgiler hakkında yorumlarınızı,
önerilerinizi var ise eklenmesini istediğiniz bilgileri bize
gönderebilir ve bu sayfalarda yer almalarını sağlayabilirsiniz.
0 yorum :
Yorum Gönder